"Indahnya Sabar"

Tuesday, May 25, 2010

Majlis ilmu atau Majlis Santai


Assalamualaikum…

Dikesempatan ini saya ingin berkongsi dengan teman-teman mengenai sifat kita berada di majlis ilmu. Saya begitu hairan,pelik,sangsi melihat perangai masyarakat hari ini apabila berada di majlis ilmu, masing-masing berada jauh dari guru yang mengajar. Ada yang dibelakang tiang, bersandar di dinding dan kebanyakkannya berada jauh dari guru yang mengajar… mengapa jadi begini yap?? Apakah factor yang menyebabkan kita takut sangat untuk menghampiri guru yang mengajar?? Adakah guru akan tenking kita, duduk di depan? Adakah duduk di depan mengundang bencana kepada kita? Sebenarnya apabila kita duduk dihadapan dengan guru, lagi mudah kita memahami sesuatu pelajaran, memudahkan kita untuk bertanya apabila tak faham dan banyak lagi kelebihannya apabila kita duduk dihadapan guru.. ilmu yang dicurahkan oleh guru, pastinya kitalah orang yang pertama akan perolehi berbanding orang lain yang berada di belakang kita.. sama-samalah kita fikir bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah ini? Saya harap apabila teman membaca entry kali ini tak akan menjauhi guru yang mengajar. Apabila ada majlis ilmu kitalah orang pertama akan tempah tempat dihadapan guru… semua kita azam untuk berubah.. insyaAllah..

Ayat-ayat al-quran tentang ilmu

Allah berfirman

“Dan Allah telah menurunkan Kitab dan Hikmah, dan engkau telah mengajar kepadamu apa yang belum kamu ketahui. Dan kurnia Allah sangat besar atasmu.”(an-nissa:113)

“Dan katakanlah ( hai Muhammad), ‘ Ya Rabbku, Tambahkanlah kepadaku ilmu.”( Thahaa: 14)

“Dan sesungguhnya Kami telah member ilmu kepada Daud dan Sulaiman, dan keduanya mengucapkan “Segala puji bagi Allah yang melebihkan kami dari kebanyakkan hamba-hambaNya yang beriman.”(An-Naml:15)

Hadith-hadith Nabawi tentang ilmu

Dari Jabir ra, Rasulullah saw bersabda, “Ilmu itu ada dua:(1) Ilmu yang meresap ke dalam hati, itulah ilmu yang bermanfaat. (2) ilmu yang hanya di mulut, maka ilmu itu adalah Hujah Allah ke atas manusia.”(At-Targhib-Muntakhab Ahadith, Bab ilmu, no 3)

Ibnu Abbas ra berkata, “Pada suatu ketika, Rasulullah saw memelukku dan berdoa,”Ya Allah, ajarilah ia ilmu Al-quran.”(Bukhari-Muntakhab Ahadith, Bab ilmu, no.9)

No comments: