"Indahnya Sabar"

Thursday, April 15, 2010

REMAJA

Remaja

Bismillahhirrohmanirrohim

Assalamualaikum semua teman. Remaja adalah harapan pada Negara. Benar…. Benar.. memang benar…. Hati remaja x macam orng tua… remaja inginkan kebebasan… remaja inginkan belaian kasih sayang.. perhatian, tunjukk ajar dan seumpamanya.. bukan golongan remaja tak igin jadi seorang muslim sejati.. tetapi kehendak remaja x ditunaikan oleh golongan remaja yang terlebih dahulu remaja… ramai golongan tua risaukan remaja, remaja rempitlah, lepaklah , berfoya-foya dan sebagainya.. persoalannya apakah tindakan yang telah dilakukan??? Adakah golongan tua x pernah merasai zaman remaja? Bukan saya nak salahkan golongan tua, tetapi ambillah sedikit pengalaman dan pengajaran masa zaman muda mereka untuk anak muda sekarang. Kami golongan remaja tahu, apakah peranan kami.. kami mesti hormati orng yang lebih tua… persoalannya adakah orang yang lebih tua memberi kasih sayang kepada yang muda???? Ramai orang perktakan di masjid2 di surau2 kebanyakannya orng tua.. kemana hilangnya orang muda??? Adakah mereka fikir lambat lagi nak mati, tunggu pencen jer lah nak beribadat banyak2 pun.. mungkin ini adalah pandangan anda.. pada pandangan saya sebaliknya.. pandangan saya golongan tua tidak memberi dorongan,bimbingan,tunjuk ajar kepada orang muda.. saya melihat ramai juga orang muda yang pergi masjid dan surau… yang menyedihkan saya, golongan tua tidak mengambil kesempatan yang ada untuk ikram orang muda.. sepatutnya masa inilah mereka perlu mendampingi gologan muda, ajak sembang, belanja makan, ajak pergi rumah dan sebagainya… amat menyedihkan golongan tua tidak dapt berkenalan golongan muda yang pergi ke masjid dan surau… senyum pun susah untuk diberi kepada golongan muda… ini hanya pandangan saya… tuan2 yang mulia mungkin mempunyai pandangan yang berbeza… sebenarnya golongan remaja sangat mudah untuk didampingi… saya juga remaja. Pada saya.. senyuman pun sudah cukup untuk menenangkan hati.. apabila berjabat tangan senyum pun tidak… mata tidak bertentang mata… cubalah kita berjabat tangan dengan penuh kasih sayang dan ikhlas… saya sebagai golongan remaja sedia mendengar pengalaman yang dikongsikan oleh golongan tua… saya mengharap sangat golongan tua dapt member kasih sayang sepenuhnya kepada golongan remaja.. sekurang-kurangnya berilah senyuman… Wallahhua’lam…. Minta perkongsian anda semua…

1 comment:

hainur hapis said...

Hadis : "Bukan di kalangan umat ku, orang yang tidak menghormati org tua, dan mengasihi yg muda"